الأحد، 26 يونيو 2011

متى؟


يمر الوقت بي و لا أعرف إن كان يوماً أو سنه

فهو يمر بي و لا أجد نفسي هناك و لا هنا

و أرتشف من كاساتي ماء لا لذه فيه و لا هنا

تراني فتظن أن الزمان قد توقف عندي أنا

فأنا كما أنا

و أنت كما أنت

لم يتغير منا أحد

يعيش كل منا حياة فارغه

لو كنا سوياً ما كانت فارغه

يبحث كل منا عن أحلام ضائعه

لو كنا سوياً ما كانت ضائعه

لقد تبعثرت أيامي و طارت في الهواء كأوراق الشجر

حتى ذكرياتي أضعتها كلها لم يتبقى لي سوى ضوء القمر

يحاول عبثاً أن يذكرني بك

بنظرة عينيك

فتصبح ذكرياتي كلؤلؤ تائه بين الرمال

أو كزهور متناثره فوق الجبال

و أبكي أبكي من فرط السعاده

حينما أتذكر كيف ضحكت لي منذ عام أو عامين

و أبكي أبكي من فرط التعاسه

حينما أتذكر كيف لم أرك منذ عام أو عامين

فرؤياك عيد لا يأتي الا من الحين للحين

و حماقتي داء لم أتخلص منه منذ سنين

و أسأل نفسي ان كنت شئ من ذكرياتك

أم أنني أضيع بين إهتماماتك

إلى أين تأخذك أفكارك

إني أراك كما أنت.....و أنا كما أنا

لم يتغير منا أحد

أتذكرك في الأعياد و عيدي رؤياك

فلا يأتي هواك بميعاد

و أنساك أوقات أوقات

عندما أملّ من الذكريات

و تظل لا تأتي

و أظل أنتظر

ستقوم يوماً عاصفة حبك و يهوى المطر

و سنتغير سوياً

و نذوب سوياً

لكن......متى؟

هناك 18 تعليقًا:

Noha Saleh يقول...

ساعات الواحد بيفضل طول عمره مستنى حاجة
ممكن تحصل او لا
هى مستنياه يرجع تانى وجايز مايرجعش
بجد جميلة اوى اوى اوى

سواح في ملك اللــــــــــــــــــه- يقول...

رسالة رقيقة كالدعاء والتمني

سطرتي كلماتها ببراعة كاتبة واحاسيس شاعرة

جميلة بجد

تحيتي

reemaas يقول...

رقيقة اوى ياشيرى بجد

الانتظار صعب وخصوصا لو بنستنى حاجة حاسين انها سعادتنا

ياترى هتيجى؟ ياترى عمرى بيضيع على الفاضى؟

(ست* جنى* الحسن) يقول...

سلامو عليكو
كلماتك جميلة واحساسك رقيق

بس مش دايما بنكون مستنيين الحاجة الصح
واللى فيها خير لينا

والله المستعان

انى احبك فى الله

مصطفى سيف الدين يقول...

لكن متى؟
سؤال ظل يراودها طويلا لكن شعورها ان هذا ال(متى) قادم هو ما يدفعها لأن تظل حية
رائعة
كعادتك دوما تبهرينا بابداعاتك
تحياتي

Casper يقول...

ما أطول الثواني في أيام الانتظار !
_________

خاطرة أكثر من رائعة وكلمات بجد تحفة
كالعادة ابداع متواصل في كتابات حضرتك
__________

فقط لي ملحوظة صغيرة

"فتصبح ذكرياتي كلؤلؤ تائه بين الرمال

أو كزهور متناثره فوق الجبال"

أعتقد التشبيهين دول فيهم مشكلة

بالنسبة للتشبيه الأول

تشبيه الذكريات باللؤلؤ التائه بين الرمال ليس دقيقاً واقع الأمر لا يوجد اللؤلؤ في الرمال بل مكانه في البحار

وكذلك تشبيه الذكريات بالزهور المتناثرة فوق الجبال أعتقد أيضاً بأنه لا توجد زهور فوق الجبال

________

خالص تقديري لفكرك وقلمك
وفي انتظار المزيد من الابداعات

وأرجو ألا أكون ضايقت حضرتك بملحوظاتي

تقبلي مروري
Casper

Unknown يقول...

كاسبر انت مضايقتنيش بالعكس أنا بفرح لما حد بينقدني و خصوصاً لو كاتب رائع زيك.
بس تشبيهاتي للذكريات بأشياء نادره أو قد لا تكون موجوده هو ما قصدت لأنها أضاعت ذكرياتها كما ذكرت.

يسعدني تعليقك و نقدك و أكيد تساؤلك نابع من حسن قراءتك و رغبتك في تحليل ما تقرأ, و هذا أفضل من القراءه السطحيه.
منورني دائماً
تحياتي لك

Amira Yusuf يقول...

مش عارفه ليه حساها طالعه مني أنا
بجد جميله أوي
وهوا فعلا احساس صعب اوي

Tarkieb يقول...

وَمَا أَنتَ بِمُسْمِعٍ مَّن فِى الْقُبُورِ....احسنتي جميلة اووووي والله...بصراحة اجمل م كتبتي لحد الان

سندباد يقول...

بنفضل طول عمرنا ننتظر شئ بنعتبره حياة او موت كتير العمر بيضيع مننا والحاجة دي مش بيتجي وساعات ولعجائب القدر تاتي ونكتشف اننا كنا مخدوعين ومن الناردة ان تعطينا الدنيا ما نشتهي
كلمات رقيقة كعادتك دائما
تحياتي

مدونه ما كفايه بقى يقول...

سؤال البشر إلى الأبد : متى

لكن يمكن تكون إجابته فى اليقين باله والرشا بالمقسوم

وحشاااااااااااااااانى :)

تحياتى

شمس النهار يقول...

للأسف رغم كل هذا الحب
الا ان الانتظار سيطول
لأن لا احد يتغير

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

الله عليكى بجد يا شيرى

كلمات رقيقه

بحيك عليها
دمتى متألقه

تحياتى
ايناس

ابراهيم رزق يقول...

ليه يا حبيبتى ما بينا دايما سفر
ده البعد ذنب كبير لا يغتفر
ليه يا حبيبتى ما بينا دايما بحور
اعدى بحر الاقى غيره اتحفر
عجبى ؟؟؟
الله عليك يا عم جاهين

عندما تكثر علامات الاستفهام متى و لماذاو ماذا وكيف و اين فى قصص الحب يبدو ان هناك شىء ما خطأ
قد يكون فى الاختيار
و قد يكوت فى الظروف
و قد يكون فى المناخ المناسب للقصة
تحياتى لابداعك

دعاء العطار يقول...

" و أبكي أبكي من فرط السعاده

حينما أتذكر كيف ضحكت لي منذ عام أو عامين

و أبكي أبكي من فرط التعاسه

حينما أتذكر كيف لم أرك منذ عام أو عامين "

لمستنى أوى الجزئيه دى

الله بجد ياشيرين

وسيظل لإنتظار ويظل الألم

جميله كالعاده فى كل ماتكتبى (:

Ms Venus يقول...

الله الله الله يا شيرى

بجد رائعة


متى ؟


سؤال محدش قادر يجاوب عليه

وردة لعيونك واحساسك الجميل

Unknown يقول...

يا جماعه مش عارفه أقولكم ايه بجد شعر كتبته من عشر سنين و كنت فاكره بتاعي بس و مش هيعجب حد غيري لكن تعليقاتكم قالت كتير و فرحتني جداً.
بشكركم و بتمنى أكون دائماً عند حسن ظنكم, أعتذر ان الرد جماعي المره دي عشان عايزه ألحق أتابعكم لأني بجد مقصره.
تحياتي و حبي و تقديري للجميع

آخر العنقــــــود يقول...

رائعة يا شيرين
لكن ممكن الواحد وهو بينتظر شئ معين مايوقفش حياته.. يعني ممكن انتظر لكن احاول اعيش حياتي طبيعي بقدر الإمكان علشان لو مش مكتوب انه يجي يبقى سعتها على الاقل عندى استعداد نفسي انى اكمل الطريق


دمتِ لنا قلمًا معبرًا