الأحد، 1 مايو، 2011

من أنتم؟

من أنتم يا من ترقصون و تغنون لمن ملككم

بجهلكم و غباءكم


من أنتم يا من نسيتوا صوت السياط فوق ظهوركم


من أنتم يا من فقدتوا الذاكرة و محوتوا سواد أيامكم

من أنتم يا من استهنتوا بدماءً سالت من أجلكم



من أنتم يا من عشقتوا الذل و كفرتم بمجد أجدادكم

من أنتم يا من رضيتوا بحكم بالعصا و بكتم أنفاسكم

من أجل إستقراركم...!!



من أنتم يا من ردمتم أحلامكم و هدمتم أحلام غيركم

لن ينفع الطغاه صراخكم و بكاءكم كما لم ينفعهم بالأمس صمتكم

فلتجعلوهم رمزكم

و امنحوهم عطفكم



فمن يجعل السجان رمزه و يمنح الفسدان عطفه بربكم

ألم يسلبكم آدمية كانت من حققكم

و ترككم تلهون تصرخون تتعاركون و له تسبون

فأصبحتم كمهرجين في قصر مليككم




و هو لا شفاعة و لا ديّه عنده لكم


من أنتم يا أذناب عند حليفكم





من أنتم يا من فرطتم بالأمس في أرضكم

و اليوم تبكون من سرقكم


لستم بأهلي العرب


دماءكم لا تشبه جرأتهم غيرتهم و اصرارهم


فالعربي دمه حُر برئ منكم


هناك 30 تعليقًا:

حَـبآيـۃْ.بـטּـدۉڷ يقول...

شيرُو ..

أنا اول تعلِيق .. " وش مبسوووط جداً "

:D

حَـبآيـۃْ.بـטּـدۉڷ يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
حَـبآيـۃْ.بـטּـدۉڷ يقول...

بالرّغم إن البُوست لآ يدعو للضحك
نوهـآئي .. معرفشْ ليه قعدت
أضحك عالعِنوانْ أولاً

وعلى الصِّورتِين الآخرانيين ثـانياً :D

بِجدْ عالم وبـآئيه غريبه ..
وجهة نظر غريبه !!
وبيدافعـوا عن حاجه ..
المفروض ميختلفشْ عليها إتنِينْ ..!

وبضُم صوتي لصوتكْ يا شيرو..
وبقولهمْ ..
من أنتمْ فعلاً بقى ؟

ابراهيم رزق يقول...

هم بشر اما
ماجورين
موهمون
برجماتية

او مرضى نفسيون
او ممثلين محترفين
او ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تحياتى لطرحك الموضوع سر ساقوله لكى البوست القادم لى كان نفس الموضوع و بما انك طرحتيه فلن اطرحه لانك طرحتيه بمعنى اشمل انا كنت ساطرحه على مستوى مصر فقط و لكنى ساطرح سوال واحد

يعفى مبارك من المحاكمة اذا كان
ينص قانون العقوبات على كل من تسبب فى قتل مواطنين ابرياء فى قطار الصعيد او العبارة السلام او من اثر المبيدات المسرطنة او ابرياء فى مظاهرات سلمية و نهب و ساعد فى نهب ثروات الشعب يتم الغاء المحاكمة و اسقاط العقوبة اذا كان
1 تجاوز الثمانون
2 صاحب اول طلعة جوية
3 كل من كان رمزا للبلاد
4 كل من انشأ كبارى

لو نص القانون على ذلك انا اول المرحبين

تحياتى لفكرك الجميل

ابراهيم رزق يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Mona Abo - Elso3od يقول...

شيري الاول ازيك يا رب تكوني بخير
ثانيا العنوان صح اوي هما دول فعلا اللي لازم نقول لهم من انتم الانسان العربي يعني كرامة ، عزة نفس ، شموخ ، كبرياء، أصل و راس مرفوعة .. لكن اللي بنشوفه ده اكيد كائن هجين مش عربي
تحياتي ليك يا شيرين

سواح في ملك الله- يقول...

هم اناس اصبحوا يستعذبون سياط جلاديهم
بسبب هؤلاء ضاعت اقواما وظلموا
لانهم زينوا للحاكم مايفعله
علي انه حكمة وحنكة وبطولة
فهم شاركونه جرائمه
لو الامر بيدي كنت وضعت في القانون
النفاق جريمة كبري يستحقون عليها السجن المشدد
تحيتي اختي الفاضلة

Tears يقول...

دول ناس موجودين فى كل مكان حتى اى مصلحة حكومية او شركة لازم تلاقى شلة منافقين

دول غالبا ياليهم مصلحة سواء مباشرة ا غير مباشرة يا عندهم متلازمة ستوكهولم يا عندهم جهل بما يحدث تغيب فيعتقدون فعلا ان اللى بيعملوه صح يا مرضى نفسيين

doaa يقول...

بصى هما مش كلهم نوع واحد

فيه منهم راضين بالذل والمهانه لأنهم خايفين ع لقمة العيش اللى حتى مش عارفين ياكلوها بكرامه ومايعرفوش ان " ليس بالخبز وحده يحى الانسان "

فيه منهم صاحب ثقافة اللى نعرفه أحسن من اللى مانعرفوش ... فبيفضلوا الوضع الحالى وبيكرهوا أى تغيييير لمجرد انه تغير حتى لو للأحسن

فيه منهم اللى بيحبوا يتظلموا .. أه والله فيه ناس بتحب تعيش دور المظلومه والمنكسره وماتمشيش الا بالعصايا

فيه منهم اللى بياخد فلوس ويتأمر ع وطنه عشان فلوس ..

بس فى كل الحالات ... وكلهم مايستهلوش أبداً يكونوا عرب

عندك حق تسميه من أنتم ؟ بعيداً عن القذافى فهم أناس لا هويه لهم ولا وطن

سلمت يداك

(: (:

دعاء العطار يقول...

بصى هما مش كلهم نوع واحد

فيه منهم راضين بالذل والمهانه لأنهم خايفين ع لقمة العيش اللى حتى مش عارفين ياكلوها بكرامه ومايعرفوش ان " ليس بالخبز وحده يحى الانسان "

فيه منهم صاحب ثقافة اللى نعرفه أحسن من اللى مانعرفوش ... فبيفضلوا الوضع الحالى وبيكرهوا أى تغيييير لمجرد انه تغير حتى لو للأحسن

فيه منهم اللى بيحبوا يتظلموا .. أه والله فيه ناس بتحب تعيش دور المظلومه والمنكسره وماتمشيش الا بالعصايا

فيه منهم اللى بياخد فلوس ويتأمر ع وطنه عشان فلوس ..

بس فى كل الحالات ... وكلهم مايستهلوش أبداً يكونوا عرب

عندك حق تسميه من أنتم ؟ بعيداً عن القذافى فهم أناس لا هويه لهم ولا وطن

سلمت يداك

(: (:

تامر نبيل موسى يقول...

كلامك صحيح شرين

من انتم

يا من بعتم الارض والعزة والكرامة


مع خالص تحياتى

د/دودى يقول...

تكلم يا ابن الش.....عب

هم من ضيعوا فى الاوهام عمرهم...متخيلين انهم يحتمون من الرمضاء ففجئنا بالسنه النار تلفح الوجوه بلا رحمه.....

Carmen يقول...

مش عارفة من العنوان تخيلت ان المحتوي كوميدي
ابهرتيني وفاجأتيني شيرين
تسلم ايدك وفكرك حبيبتي

عباس ابن فرناس يقول...

هما ولا حاجة

هما فسسسسسسسس

ممكن بس ينطبق عليهم المثل اللى بيقول
خدوهم بسوط ليغلبوكم
هوا ده بس مبداهم

بالمناسبة وحشانى جدا

re7ab.sale7 يقول...

من هم....؟
هم ولا شيء ....
ولا شيء...

سندباد يقول...

في الاخير لا يصح الا الصحيح ادعو الله ان يرحمنا ويرحم الشعوب العربية من الجهلاء والافاقين والطامعين
تحياتي الخالصة

FAW يقول...

هم من لا يستحقوا أصلا الإهتمام بسؤالهم من أنتم ؟

تحياتي . .

أم هريرة (lolocat) يقول...

السلام عليكم

بوركت اختى على الجهد الواضح فى البوست

واسأل الله تعالى ان يدمر الظالمين او يهديهم
ويحفظنا وشعوبنا من الفاسدين

جزاك الله خيرا غاليتى
لك تحياتى الدائمة

MTMA89 يقول...

بتنادي في مين يا دكتورة؟؟

دول ناس خلاص لغوا عقلهم تمامًا..
اما انهم منتفعين من الظلمة دول.. و كده يكونوا ظلمة زيهم..
اما انهم خايفيين من اللي جاي.. و بيتبعو مثل "اللي نعرفه احسن من اللي منعرفوش"..
ربنا يرحمنا منهم..


تحياتي..

محمد
:)

بنت البلد يقول...

ونبى لو نادتى

من هنا الى يوم القيامة


ماهيسمعو ولايحسو

دول صنف بجح ولاعندة حبة من الاحمر

تحياتى

faroukfahmy58 يقول...

الدكتورة شيرين
عذرا للتأخير فلن يشغلنى عن كتاباتك شاغل
بوستك ملامح، نبض خلايا جوارحنا رفة روح مطامحنا،فهم من بشر لا يكترثون ولا يتراجعون عن خطاياهم ،
سيلد الوقت بديلا عنهم وسننتظر قدرناولن يغيب وسيلوح قبل ان ينتهى باقى العمر الذى بقى قبل ان يستنفذوه

Ms Venus يقول...

دول للاسف ناس عايشين حوالينا

model يقول...

تخيل انا كنت من الفئة لضالة اللي رغم يقينها بظلم مبارك و اعوانه
وحده مبارك بكيت عليه
و اسفت لنفسي على هكذا بكاء
فعلا تصرف او سلوك غير سوى
المفروض الواحد يتعاطف مع الصحية و في حالته الضحايا الكتير من الشعب
و على فكرة انا متعاطفة مع ه1ه الفقئات تماما

لكني اترف اني نادمة ، بكيت مبارك
موديل

ahmedamin يقول...

موقع ويكليكس الشهير قام مناصروه العرب بترجمة الوثائق التى تهم عالمنا العربي والاسلامي ووضعوها على هذا الرابط :

ويكليكس بالعربى
www.wikileaksarb.blogspot.com
اختر الدوله التي ترغب الاطلاع على مانشر من وثائق سريه

ابراهيم رزق يقول...

اختى الفاضلة شرين

لكى على مدونتى تعليق من ام جميلة مثل امهاتنا تشكرك و معجبة بكى و تقدرك
رجاء الاطلاع عليه و متابعتها فى مدونتها الوليدة القلب الاخضرانى
على فكرة هى شاعرة و اديبة جميلة و ترغب فى كتابة جزء من قصتك معطف بلا قيود

خالص تحياتى

الجوكر يقول...

لانستغرب من تلك الوجوه

التى باعت ضمائرهم

من اجل مال زائل

او وعد زائف

فتغنت وهتفت

لمن سفكوا الدماء

وهتكوا الاعراض

حسبى الله ونعم الوكيل

الاخت شيرين

مودتى وتقديرى

ابراهيم رزق يقول...

اختى الفاضلة

ebrahim.razk@yahoo.com

هذا هو اميلى و اقترح ان تنشر جزء كل يومين

اما ردك على تعليق الام الجميلة فاعتقد انها ستسعد جدا به و سيسعدها تواصلكم معها على مدونتها الجميلة

تحياتى و تقديرى

السيد الحسيسى يقول...

حلوه كتير شيرين ارجو المشاركه فى مدونتى http://eradtalhyah.blogspot.com/

قيثارة الذكريات يقول...

لا بد لليل ان ينجلي لا بد للقيد ان ينكسروتستفيق النفوس والعقول القلوب من سباتها الطويل
جمال الورد لروحك

علاء ترك يقول...

الاخت شيرين
من هم؟ هم طبقة الهليبة والنتيشة
اللصوص وأرباع الموهوبين ومدعى الثقافة
كتبت مقالة فى هذا الشان منذ 10 ايام تقريبا
حقيقة اولئك البشر يثيرون اشمئزازنا